آرشیو وبلاگ

معرفی خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت

معرفی خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت

کاربرد مواد خوراکی و دارویی برای پوست و زیبایی در این سال‌ها محبوبیت بسیار زیادی در میان اقشار مختلف جامعه در تمام کشورهای دنیا و از جمله ایران پیدا کرده است. آلوئه‌ورا نیز به عنوان گیاهی بسیار سودمند توانسته است در صنعت غذا، دارو و تولید محصولات زیبایی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. آلوئه‌ورا نوعی گیاه دارویی و زینتی با برگ‌های گوشتی و لبه‌های نوک‌تیز بوده و بومی شبه جزیره عربستان به شمار می‌آید.

در واقع منطقه مناسب برای کشت این گیاه، نواحی گرم و خشک می‌باشد و بالعکس در برابر سرمای شدید مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد. البته در سال‌های اخیر کاشت آن در گلدان و باغچه‌های خانگی هم به عنوان نوعی گیاه زینتی و هم برای کاربردهای آرایشی و بهداشتی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

خواص آلوئه‌ورا به ویژه برای رفع انواع مشکلات پوستی و استفاده از آن در صنایع غذایی و دارویی، موجب شده تا امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به کاشت و استفاده از این محصول بی‌نظیر روی بیاورند. در ادامه به معرفی خواص این گیاه شگفت انگیز بر روی پوست صورت می‌پردازیم، پس تا انتها همراه ما در این مقاله باشید.


محتویات تشکیل‌دهنده گیاه آلوئه‌ورا

محتویات تشکیل‌ دهنده گیاه آلوئه‌ورا

از محتویات فیزیکی این گیاه می‌توان به برگ‌های سبز، ژل بی‌رنگ و شفاف درون آن و همچنین لاتکس زرد رنگ موجود در برگ‌ها اشاره کرد. ژل آلوئه‌ورا علاوه بر خواص درمانی و پوستی، در تولید خوراکی‌هایی مانند انواع نوشیدنی، دسر و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لاتکس یا عصاره برگ‌های آلوئه‌ورا به منظور تولید داروهای ملین استفاده فراوانی می‌شود؛ اما مصرف بیش از حد معمول آن هم می‌تواند مسمومیت‌های شدیدی را در پی داشته باشد.

به علاوه برگ‌های آلوئه‌ورا در بردارنده مواد شیمیایی گوناگونی از جمله آلوئین‌های A2 و B، قندها از جمله گلوکز، سلولز و مانوز، ویتامین‌هایی مانند ویتامین B1، B6، B12، وE، اسیدفولیک، کلسیم، منیزیم، سدیم، مس، روی، کروم، ترکیبات آلوئین، ایزوباربالوئین، فامودین، ویتامین سی و مقداری صمغ است.


خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت

خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت

خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت به اندازه‌ای است که در طول زمان شاهد افزایش تعداد بی‌شمار کاربردهای آن بوده‌ایم. از این رو در سال‌های اخیر، علاوه بر طب سنتی در صنعت داروسازی و تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده گسترده از این گیاه فوق‌العاده به نقطه اوج خود رسیده است. در ادامه مقاله به معرفی موارد مختلف استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای پوست صورت می‌پردازیم.

خاصیت آب‌رسانی و رطوبت پوست

از میان خواص آلوئه‌ورا برای پوست، می‌توان به آب‌رسانی بسیار قوی و افزایش رطوبت اشاره کرد. این گیاه علاوه بر آنکه درمان مناسبی برای پوست‌های خشک و دهیدراته به شمار می‌رود، می‌تواند به عنوان آب‌رسان پوست‌های چرب نیز دارای عملکرد موثری باشد.

درمان سوختگی

ژل آلوئه‌ورا و پمادهای موضعی ساخته شده از آن، می‌تواند‌ درمان مناسبی برای سوختگی‌های نه چندان شدید به شمار رود. استفاده روزانه از این‌ گیاه و یا کرم‌های آن به میزان سه بار در روز می‌تواند روند بهبود سوختگی را تسریع و تسهیل نماید.

تسکین التهاب‌ها و خراش‌های کوچک

خاصیت ترمیم‌کنندگی آلوئه‌ورا موجب می‌شود تا به کمک آن، التهاب‌هایی نظیر آفتاب سوختگی، قرمزی، خارش، گزش پوست و خراشیدگی‌های کوچک هرچه سریع‌تر درمان شوند.

درمان اگزما و تبخال

خواص آب‌رسانی این گیاه کمک‌ شایانی برای درمان اگزما خواهد بود. علاوه بر آنکه آلوئه‌ورا به عنوان نوعی ماده ضد ویروس می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان تبخال نیز باشد.

جلوگیری از پیری زودرس

جلوگیری از پیری زودرس با آلوئه ورا

با افزایش سن، پوست صورت به مرور زمان خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. استفاده از ژل یا کرم‌های آلوئه‌ورا باعث می‌شود تا روند افتادگی و چین و چروک پوست کندتر شده و به تعویق بیفتد.

پیشگیری و درمان آکنه

از دیگر خواص آلوئه‌ورا برای پوست می‌توان به خاصیت ضد التهابی و آنتی‌باکتریال بودن آن اشاره کرد. علاوه بر آنکه این گیاه  می‌تواند از ایجاد آکنه بر روی پوست شما نیز جلوگیری‌کند و در درمان و بهبود جوش و جای آن نیز نقش به‌سزایی را ایفا ‌نماید.

برطرف کردن حلقه‌های تیره اطراف چشم

ژل آلوئه‌ورا با استفاده مرتب و روزانه می‌تواند حلقه‌های تیره‌ و پف زیر چشم را از میان برده و از این طریق اعتماد به نفس فرد را تا حد زیادی افزایش دهد.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست خشک

از میان مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا برای پوست می‌توان به ویژگی رطوبت و آب‌رسانی بالای آن اشاره کرد. این گیاه نوعی آب‌رسان ارگانیک و طبیعی است که می‌تواند برای پوست‌های خشک گزینه‌ای کاملا ایده‌آل به حساب آید.

به این منظور علاوه بر کاربرد ژل طبیعی آلوئه‌ورا بر روی بخش‌های خشک پوست یا کل صورت، می‌توان از محصولات متنوعی که در حال حاضر در بازار موجود و پایه ژل این گیاه ساخته شده است نیز استفاده کرد. آلوئه‌ورا با نفوذ در لایه‌های پوست می‌تواند آب‌رسانی بسیار عمیقی انجام داده و به سرعت پوست خشک شما را هیدراته نماید.


نحوه استفاده از آلوئه ورا برای پوست

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای پوست

در ادامه به معرفی چند راهکار جهت نحوه چگونگی استفاده از آلوئه ورا برای پوست می‌پردازیم:

کاربرد محصولات  تولیدی بر پایه آلوئه‌ورا

یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از آلوئه‌ورا، کاربرد محصولات حاوی این عصاره است. به عنوان مثال در حال حاضر کرم‌ها، شوینده‌ها و محصولات موضعی دیگری در دسترس بوده و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را از مجموعه‌ معتبر فوراورکالا تهیه نمایید.

دارا بودن گواهی و نشان‌های بهداشت و سلامت متعدد، این مجموعه را به یکی از بهترین مراکز فروش آنلاین محصولات پوستی و سلامتی کشور تبدیل کرده است.


استفاده از ژل آلوئه‌ورا

از دیگر راه‌های استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان مشکلات پوست، استفاده از ژل آلوئه‌ورا می‌باشد.
به این منظور ابتدا برگ آلوئه‌ورا را با دقت بشویید، کناره‌های تیغ‌دار را جدا کرده و از قسمت انتهایی، آن را به بخش‌های کوچک چند سانتی‌متری تقسیم نمایید. در این صورت  به راحتی می‌توانید گیاه را به مدت 7 الی 10 روز در یخچال نگهداری کنید. برای استفاده نیز هر بار یک قطعه را انتخاب کرده، پشت و روی برگ ‌را با چاقو ببرید و  ژل آن را بر روی پوست خود قرار دهید.

تهیه ماسک‌ برای انواع پوست

از میان مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا برای پوست، می‌توان به تهیه انواع ماسک با استفاده از آن در کنار مواد دیگر اشاره کرد. در ادامه، ماسک‌های مناسب انواع پوست صورت با کاربرد ژل آلوئه‌ورا را معرفی می‌نماییم.

ماسک مناسب پوست‌های خشک

ترکیب ژل آلوئه‌ورا با یک عدد خیار و مقداری عسل و استفاده از آن بر روی پوست خشک علاوه بر آب‌رسانی و افزایش رطوبت، می‌تواند درخشندگی پوست را نیز به همراه داشته باشد.

ماسک مناسب پوست‌های چرب

اگرچه یکی از مهم‌ترین خواص آلوئه‌ورا برای پوست درمان خشکی آن است؛ اما کاربرد ژل این گیاه در کنار روغن درخت چای در طول شب و دو مرتبه در هفته می‌تواند علاوه بر برطرف نمودن چربی اضافه پوست، میزان ترشح آن را نیز کنترل نماید.

ماسک مناسب پوست‌های معمولی

خواص آلوئه‌ورا برای پوست به اندازه‌ای است که افرادی با نوع پوست معمولی نیز به راحتی می‌توانند با استفاده از آن بر زیبایی‌های خود بیفزایند. به عنوان مثال مخلوط کردن ژل آلوئه‌ورا با یک عدد موز و چند قطره گلاب، علاوه بر آنکه پوست شما را درخشنده و مرطوب می‌نماید، از ایجاد لک و آکنه نیز جلوگیری خواهد کرد.


نکات مورد توجه برای استفاده از گیاه آلوئه‌ورا

نکات مورد توجه برای استفاده از گیاه آلوئه‌ورا

با وجود آنکه خواص آلوئه‌ورا برای پوست، آن را به یکی از بهترین محصولات ارگانیک برای استفاده طبیعی و کاربرد در صنایع دارویی و زیبایی تبدیل کرده است، اما باید در نظر داشت که در هنگام استفاده از آن باید نکات مختلفی را مدنظر قرار دهید. به عنوان مثال اگر اولین بار است که از ژل آلوئه‌ورا یا محصولات تولیدی آن استفاده می‌کنید، ابتدا میزان کمی از آن را برای امتحان  بر روی یک نقطه کوچک از پوست خود قرار دهید.

اگر پس از گذشت 10 الی 15 دقیقه واکنش پوستی خاصی را مشاهده نکردید، می‌توانید به کاربرد آن ادامه دهید. این امر به این دلیل است که حتی محصولات ارگانیک و طبیعی نیز می‌توانند در برخی از افراد موجب ایجاد حساسیت‌های پوستی شوند. علاوه بر آن به این نکته دقت داشته باشید که استفاده از آلوئه‌ورا بدون تجویز پزشک برای سوختگی‌ و زخم‌های شدید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

همچنین اگرچه از میان خواص آلوئه‌ورا می‌توان به ویژگی میکروب‌زدایی قوی آن اشاره کرد، اما کاربرد آن بر روی قسمت عفونی پوست می‌تواند روند بهبود را کند یا مختل نماید.


جمع‌بندی

امروزه استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک، هم به عنوان محصولات خوراکی و هم پوستی و زیبایی در میان عموم مردم رواج گسترده‌ای پیدا کرده است. در این میان گیاه پر خاصیت آلوئه‌ورا نیز علاوه بر آنکه از دیرباز کاربردهای متنوعی در طب سنتی داشته، در سال‌های اخیر در صنعت خوراکی، دارویی و محصولات زیبایی نیز نقش پررنگی را ایفا می‌نماید.

از میان خواص آلوئه‌ورا برای پوست می‌توان به درمان سوختگی، اگزما و تبخال، درمان آکنه‌های پوستی و خراش‌های کوچک، خاصیت آب‌رسانی و رطوبت‌زایی پوست، پیشگیری از پیری زودرس و برطرف کردن حلقه‌های سیاه و پف زیر چشم اشاره کرد. در حال حاضر برای استفاده از آلوئه‌ورا به عنوان یک محصول پوستی، می‌توان دو طریق متفاوت را به کار برد. اولین و قدیمی‌ترین روش، خرید برگ آلوئه‌ورا و استفاده از ژل داخل آن بر روی پوست به تنهایی یا در کنار مواد دیگر و در واقع تهیه ماسک‌های خانگی است.

دومین و به نوعی ساده‌ترین راه بهره‌گیری از این خواص، خرید انواع محصولات پوستی بر پایه ژل آلوئه‌ورا می‌باشد. اگرچه این روش هزینه بیشتری را بر خریدار تحمیل می‌نماید، اما  به دلیل شرایط ویژه ساخت در شرکت‌های دارویی و زیبایی مانند تولید با استفاده تجهیزات و فناوری پیشرفته و به‌روز و تحت نظر کارشناسان متخصص این حوزه کارایی بیشتری در مقایسه با روش اول خواهد داشت.

 

 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه